Naar buiten kijken kun je leren
Eerder deze week mochten we samen een gastcollege verzorgen aan de RUG, bij het vak Economische Geografie. Het ging over innovatie en ondernemerschap, en dus over naar buiten kijken, kansen zien, risico’s overzien en gaan. De hele tekst van Ronalds deel van het college is hier te lezen.
Jan Willem liet vervolgens zien hoe je “naar buiten kijken” in de praktijk doet, aan de hand van een verslag van een studiereis die hij naar Seattle maakte. Zijn interessante stelling: geografen worden getraind in naar buiten kijken en dat is een goede basis voor ondernemerschap.
Of geografen per definitie goede ondernemers zijn weten we niet, maar we weten wel dat reizen (wat heel iets anders is dan vakantie) inspiratie en ondernemersenergie oplevert. We zouden dan ook willen pleiten voor het instellen van reisbeurzen voor (startende) ondernemers. Zodat jonge Groninger ondernemers kunnen deelnemen aan pak hem beet Startup Weekend Nairobi, SXSW Interactive of van zelfs het Burning Man festival. Is er niet nog wat IAG-geld over?